Cine ne plateste pentru Telemunca la final de 2020?
19 November 2020

Cine ne plătește pentru Telemuncă la final de 2020?

Internetul, de zeci de ani, a adus lucruri extrem de utile pentru orice industrie, precum mobilitatea totală și conectarea instantă, contribuind în mod direct la dezvoltarea mediului de afaceri. 

Mai nou, din cauza nefericitei crize sanitare, din ce în ce mai mulți dintre noi ar trebuit să ne obișnuim cu un nou format de muncă, un format bazat aproape în totalitate pe Internet și pe funcțiile acestuia: telemunca.

Ce înseamnă telemunca?

Cât de productiv se lucrează de acasă ține strict de noi și de tool-urile folosite. Posibilitatea lucrului de acasă (telemunca) a devenit foarte importantă în această perioadă. Succesul companiilor depinde acum de posibilitatea angajaților de a lucra cu spor de acasă, de aceea multe business-uri se orientează către soluții digitale, astfel încât cea mai mare parte din operațiuni să fie mutate în online. Atât business-urile, cât și consumatorii, caută răspunsuri în mediul online la obligațiunile impuse de peste noapte.

Cu toate că la nivelul țării noastre există deja un cadru legal legat de munca la domiciliu / telemuncă, nu toți angajatorii reușesc să-l exploateze în adevăratul sens al cuvântului până în prezent. Schimbările rapide din ultimele săptămâni și posibilitatea unei noi carantine nasc noi temeri și întrebări, toate determinate strict de pandemia de coronavirus

Cadrul legal:

1. Munca la domiciliu este reglementată de art. 108 și următoarele din Codul muncii.

Potrivit textului legal, sunt consideraţi angajați cu muncă la domiciliu acei angajați care îndeplinesc, la domiciliul lor, atribuţiile specifice funcţiei pe care o deţin. Trebuie menționat că noțiunea de domiciliu trebuie să fie privită în sens larg, în sensul că include și reședința angajatului.

2. Telemunca este reglementată de Legea nr. 81/2018[3]

Telemunca reprezintă forma de organizare a muncii prin care angajatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.

Aici puteți studia un ghid util privitor la desfășurarea telemuncii.

Având în vedere probabilitatea ca încă multe luni de acum înainte relațiile interumane, inclusiv cele dintre colegii de serviciu, să aibă de suferit de pe urma nevoii de distanțare socială, dar și necesitatea ca angajatorii să își protejeze angajații, se va opta pe cât posibil pentru telemuncă.

Întrebarea rămăsese, până foarte recent: cine ne plătește momentan pentru telemuncă, dacă angajatorul nu are un cadru legal updatat, similar celui de la începutul anului? Amintim cu această ocazie despre ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 7 august 2020. Aceasta privea măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă. În cazul ajungerii la carantină totală iarăși, exista posibilitatea să apară probleme privitor la compensarea cheltuielilor până la aprobarea bugetului pe 2021, deși deja se aplică noi restricții. 

   Din fericire, ca rezolvare a problemei, pe 17.11.2020 s-a stipulat și aprobat cadrul legal pentru compensarea corectă a telemuncii:

 În ședința din 17.11.2020, Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege pentru aprobarea OUG 132/2020, pomenită mai sus, însă introducând o modificare. Aceasta prevede ca indemnizația de 2.500 lei să poată fi obținută și de cei care au fost cel puțin 15 zile calendaristice în telemuncă în perioada stării de alertă.

OUG 132/2020 prevede până în prezent că indemnizația poate fi solicitată doar de cei care în perioada stării de urgență au fost în telemuncă cel puțin 15 zile.

În orice caz, să nu uităm că statul suntem noi

 Până la alte update-uri, este datoria noastră să ne facem munca cât de bine posibil. De aceea, vă punem la dispoziție software-urile noastre premium 1C:Contabilitate și 1C:Drive. 

Acum că aveți acces la acestea, vă veți putea gestiona mult mai ușor baza de clienți. Se vor putea emite facturi proforme și fiscale, iar completarea contractelor, a NIR-urilor și a multor altor forme de listare precum foaia colectivă de prezență nu va mai crea dificultăți în plus. Lucrul în timp real cu liste de prețuri updatate și setarea tuturor datelor scadente pentru termene de plată, sunt de asemenea, incluse în programul nostru. Toate împreună, ne ajută în mod direct la creșterea volumului de operațiuni contabile realizate per zi de muncă, dat fiind rapiditatea în introducerea operațiunilor contabile.

Automatizarea și digitalizarea, mai ales în contextul telemuncii, reprezintă cele mai mari atuuri ale unui antreprenor, indiferent de vechime sau de mărimea echipei de lucru.

1C:Contabilitate și 1C:Drive vin întotdeauna în întâmpinarea dorinței de inovație și eficiență și te țin la curent cu cele mai noi update-uri din industria afacerilor.

 Alătură-te și tu!